ΚΟΣΜΟΣ

Κάλλιστον κόσμος, ποίημα γαρ θεού. - Θαλής ο Μιλήσιος

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο άνθρωπος φύσει πολιτικόν ον. - Αριστοτέλης

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τραπεζίτης είναι αυτός που σου δανείζει μια ομπρέλα όταν έχει ήλιο και σου τη ζητά πίσω τη στιγμή που θα αρχίσει να βρέχει. - Mark Twain

ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Το σημαντικό πράγμα είναι να μην σταματήσεις να κάνεις ερωτήσεις. Η περιέργεια έχει τον λόγο της που υπάρχει. - Albert Einstein

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Όταν δεν είναι κανείς να σε λυπηθεί ή να ζητωκραυγάσει για σένα, αυτή είναι η στιγμή που γίνεσαι παίκτης. - Ανώνυμος

ΓΝΩΜΕΣ

Οι απόψεις μας γίνονται σταθερές από τη στιγμή που σταματάμε να σκεφτόμαστε. - Ernest Renan

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ετούτος δω ο λαός δε γονατίζει παρά μονάχα μπροστά στους νεκρούς του. - Γιάννης Ρίτσος

Δευτέρα, 17 Νοεμβρίου 2014

Κιβώτια Ταχυτήτων

Χωρίς κιβώτια ταχυτήτων θα είχες πρόβλημα. Είτε θα ταξίδευες με πολύ μικρή ταχύτητα, είτε θα είχες πολύ αδύναμη επιτάχυνση - ουσιαστικά, η πρώτη ταχύτητα θα ήταν η μοναδική που θα είχες διαθέσιμη. Ευτυχώς όμως τα κιβώτια υπάρχουν. Είναι όμως πολύπλοκες συσκευές και σπάνια σκεφτόμαστε τι ακριβώς συμβαίνει μέσα τους. Το θέμα είναι πως, αν δεν γνωρίζεις πώς λειτουργεί κάτι, δεν το πολυπροσέχεις στην χρήση. Ετσι, αποφασίσαμε να σου παραθέσουμε έναν απλό οδηγό για το τι συμβαίνει μέσα σε ένα κιβώτιο.

ΣΕΙΡΙΑΚΑ ΚΙΒΩΤΙΑ
Τα σύγχρονα αγωνιστικά αυτοκίνητα (και μοτοσικλέτες) χρησιμοποιούν σειριακά κιβώτια. Πρόκειται για ασυγχρόνιστα κιβώτια, επειδή δεν χρησιμοποιούν συγχρονιζέ. Το σειριακό κιβώτιο σου επιτρέπει να κινείς απλά τον λεβιέ και να ανεβάζεις ή να κατεβάζεις σχέση. Οταν τον αφήνεις, επιστρέφει στην κεντρική θέση. Τα σωθικά του κιβωτίου είναι απλούστερα από ό,τι θα φανταζόσουν. Λειτουργούν όπως ενός συμβατικού κιβωτίου, με μόνη διαφορά στον τρόπο επιλογής ταχύτητας. Σε ένα συμβατικό κιβώτιο τύπου Η σπρώχνεις τον λεβιέ και επιλέγεις την επιθυμητή σχέση. Με τα σειριακά, ο λεβιές είναι συνδεδεμένος με ένα τύμπανο με αυλάκια χαραγμένα επάνω του. Καθώς σπρώχνεις ή τραβάς τον λεβιέ, το τύμπανο περιστρέφεται και τα αυλάκια κατευθύνουν τις φουρκέτες στο κομπλέρ, για να επιλεχθεί η επόμενη σχέση. Οποτε μετακινείται ο λεβιές, το τύμπανο περιστρέφεται κατά κάποια γωνία, που αντιστοιχεί σε μία σχέση. Τα πλεονεκτήματα αυτού του τύπου κιβωτίου είναι οι εξαιρετικά γρήγορες αλλαγές χωρίς να χάνεται κάποια σχέση, πράγμα που μπορεί να σου κοστίσει χρόνο, ή ακόμα χειρότερα τον κινητήρα σου.

ΑΞΟΝΕΣ
Τα γρανάζια των ταχυτήτων “κάθονται” στους άξονες και αποτελούν τον σύνδεσμο μεταξύ του κινητήρα και των τροχών. Τα κιβώτια τυπικά διαθέτουν έναν πρωτεύοντα και έναν δευτερεύοντα άξονα. Κάποια διαθέτουν το αποκαλούμενο ενδιάμεσο, έναν άξονα με γρανάζια που μεταφέρει την περιστροφική κίνηση από τον πρωτεύων στον δευτερεύων άξονα. Οταν δεν υπάρχει ενδιάμεσος άξονας, τα γρανάζια στον πρωτεύοντα άξονα κουμπώνουν με τα αντίστοιχα στον δευτερεύοντα. Σε αυτό το κείμενο θα εστιάσουμε σε αυτήν την διάταξη. Με απλή περιγραφή, ο πρωτεύων άξονας γυρίζει λόγω της περιστροφικής κίνησης που παράγει ο κινητήρας, και το “στρoφάρισμα” του δευτερεύοντα άξονα δίνει κίνηση στους τροχούς. Ο πρωτεύων άξονας συνδέεται με τον κινητήρα μέσω του συμπλέκτη, ενώ ο δευτερεύων συνδέεται με τους τροχούς μέσω του διαφορικού. Τα γρανάζια των δύο αξόνων εμπλέκονται μόνιμα μεταξύ τους, οπότε περιστρέφονται ταυτόχρονα όταν δεν πατάμε τον συμπλέκτη. Στον δευτερεύοντα άξονα όμως, οι σχέσεις δεν είναι συνδεδεμένες απευθείας με τον άξονα. Αντίθετα, κινούνται πάνω σε ρουλεμάν. Επομένως, ο δευτερεύων άξονας μπορεί να περιστρέφεται ανεξάρτητα από τις σχέσεις. Οταν μπαίνει μια ταχύτητα, το συγκεκριμένο γρανάζι κλειδώνεται στον δευτερεύοντα άξονα, η ροπή φτάνει στους τροχούς και έτσι το αυτοκίνητο αρχίζει να κινείται.

ΦΟΥΡΚΕΤΕΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Οι φουρκέτες είναι ένας μηχανισμός που φέρνει τα κομπλέρ στην κατάλληλη θέση για την επιλογή της αντίστοιχης ταχύτητας. Ελέγχονται από τον οδηγό που κινεί τον λεβιέ. Μεταξύ του λεβιέ και των φουρκετών, που ακουμπούν τα κομπλέρ, υπάρχει μια σειρά συνδέσμων που μετατρέπουν την κίνηση του λεβιέ στην κατάλληλη κίνηση των φουρκετών για να επιλεγεί η απαιτούμενη σχέση.

ΚΟΜΠΛΕΡ
Τα κομπλέρ είναι τα εξαρτήματα που, όταν επιλέγεις κάποια ταχύτητα, κλειδώνουν το κατάλληλο γρανάζι στον δευτερεύοντα άξονα, παρέχοντας ισχύ στους τροχούς. Επειδή ο άξονας είναι πολύσφηνος, όπως και το κομπλέρ, το κομπλέρ μπορεί να μετακινείται πάνω-κάτω στον άξονα, αλλά δεν μπορεί να περιστραφεί ανεξάρτητα από εκείνον, σε αντίθεση με τα γρανάζια των ταχυτήτων. Οταν μετακινείς τον λεβιέ, μετακινούνται οι φουρκέτες, που με τη σειρά τους μετακινούν το κομπλέρ. Τα δόντια του κομπλέρ κλειδώνουν σε αντίστοιχα δόντια στο άκρο του γραναζιού της ταχύτητας που έχεις επιλέξει. Αυτό είναι που δίνει την κίνηση στο γρανάζι.

ΣΥΓΧΡΟΝΙΖΕ
Καθώς επιλέγεις μια ταχύτητα, τα δόντια στο γρανάζι του πρωτεύοντα άξονα μετακινούνται με διαφορετική ταχύτητα από τα δόντια των ταχυτήτων - κάνοντας δύσκολη την εμπλοκή των δοντιών μεταξύ τους. Αυτό προκαλεί το “κούρεμα” και την δυσκολία στην επιλογή ταχύτητας που όλοι μας αντιμετωπίζουμε κάποιες φορές. Για να λυθεί αυτό, τα σύγχρονα κιβώτια διαθέτουν έναν μηχανισμό συγχρονισμού, γνωστό ως συγχρονιζέ. Με τον μηχανισμό αυτό, πριν εμπλακούν τα δόντια, δημιουργείται μια επαφή μεταξύ τους, που τους επιτρέπει να αρχίσουν να περιστρέφονται με ίδια ταχύτητα πριν αποκτήσουν πραγματική επαφή το ένα με το άλλο. Ως αποτέλεσμα, τα δόντια εμπλέκονται πιο εύκολα μεταξύ τους.

ΣΧΗΜΑ ΔΟΝΤΙΩΝ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ
Συνήθως τα δόντια των γραναζιών ταχυτήτων είναι χαραγμένα σε ελικοειδές σχήμα. Αυτό σημαίνει ότι τα δόντια διαθέτουν μια ελαφριά καμπύλη πάνω τους και εμπλέκονται μεταξύ τους με ελάχιστο χώρο μεταξύ τους. Αυτό συμβαίνει επειδή κάνει το κιβώτιο πιο ήσυχο και ομαλό. Το μειονέκτημα όμως είναι πως τα ελικοειδή δόντια είναι πιο επιρρεπή σε ζημιές υπό σκληρή χρήση από ότι τα πιο χοντρά, ευθεία και πλατύτερα δόντια που χρησιμοποιούνται σε αγωνιστικά κιβώτια. Αυτά είναι πιο ανθεκτικά από τα συμβατικά κιβώτια, αλλά δεν χρησιμοποιούνται σε συνηθισμένες εφαρμογές λόγω του θορύβου που κάνουν.

ΑΣΥΓΧΡΟΝΙΣΤΑ ΚΙΒΩΤΙΑ
Πολλά αγωνιστικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ασυγχρόνιστα κιβώτια. Αυτά δεν διαθέτουν συγχρονιζέ – και επιτρέπουν γρηγορότερες αλλαγές επειδή δεν χρειάζεται να περιμένεις να “ευθυγραμμιστούν” τα δόντια. Επίσης σου επιτρέπουν να αλλάζεις ταχύτητα χωρίς συμπλέκτη - λογικό όταν ακόμα και το δέκατο μετράει. Το μειονέκτημα είναι πως το κούρεμα των ταχυτήτων γίνεται ευκολότερο, οπότε θα πρέπει να είσαι ακριβής στις αλλαγές σου. Επίσης θα πρέπει να συγχρονίζεις την ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα με εκείνη του κιβωτίου. Αυτό περιλαμβάνει γκαζιές για να ανέβουν οι στροφές και προσεκτικό συγχρονισμό για το πότε ακριβώς θα αλλάξεις ταχύτητα. Η πείρα και η προπόνηση θα σου επιτρέψει να αλλάζεις ταχύτητα όταν κινητήρας και κιβώτιο περιστρέφονται με παρόμοιες ταχύτητες, πραγματοποιώντας πιο ομαλές και γρήγορες αλλαγές χωρίς συμπλέκτη.

ΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕ PADDLES
Πολλά αυτοκίνητα παραγωγής με paddles στο τιμόνι απλά χρησιμοποιούν αναβαθμισμένα αυτόματα κιβώτια. Κάποια πιο ποιοτικά αυτοκίνητα όμως περιλαμβάνουν paddles που συνεργάζονται με ηλεκτρονικά σειριακά κιβώτια. Τα paddles συνδέονται σε solenoids, που με την σειρά τους ενεργοποιούν το σειριακό τύμπανο.

ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ
Οπως θα περίμενες, οι σχέσεις καθαυτές είναι μεταλλικά γρανάζια διαφορετικών μεγεθών. Η βασική αρχή που τις χαρακτηρίζει είναι οικεία σε οποιονδήποτε έχει οδηγήσει ποδήλατο. Βασικά, η διάμετρος του γραναζιού καθορίζει το πόσο γρήγορα περιστρέφονται οι τροχοί. Οι μικρότερες σχέσεις δίνουν μικρότερη μέγιστη ταχύτητα αλλά μεγαλύτερη επιτάχυνση, ενώ οι μεγαλύτερες σχέσεις κάνουν το ακριβώς αντίθετο (επειδή απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια για να περιστραφούν από ότι οι μικρότερες). Τα γρανάζια των ταχυτήτων είτε είναι συνδεδεμένα με ρουλεμάν στον άξονα εξόδου, είτε είναι συνδεδεμένα με τον ίδιο τον άξονα εισόδου.

http://www.burnout.gr/articles/tech/kivotia-tahytiton

Οδηγούμε το Fiat 500X

Βρεθήκαμε στο Τορίνο και στο κέντρο δοκιμών της Fiat, αλλά και τους δρόμους γύρω από την ιταλική πόλη, και είχαμε τη δυνατότητα να πάρουμε μία πρώτη γεύση από το νέο compact SUV της ιταλικής φίρμας, το 500Χ.

Στο Τορίνο, στην πόλη που αποτελεί την καρδιά της Fiat, βρεθήκαμε για δύο μέρες τη δυνατότητα να οδηγήσουμε το νέο 500X, ένα μοντέλο με το οποίο οι Ιταλοί θέλουν να μας προσφέρουν μία πρώτη γεύση για τις μελλοντικές φιλοδοξίες, αλλά και την εξέλιξη της Fiat γενικότερα. Το 500X είναι η τέταρτη κατά σειρά παραλλαγή στο ίδιο θέμα μετά τα 500, 500C και 500L. Οι προσανατολισμοί του είναι εμφανής από την σχεδίαση του, αφού ουσιαστικά φιλοδοξεί να κερδίσει ένα σημαντικό μερίδιο της κατηγορίας των compact SUV, η οποία και γνωρίζει πρωτοφανή άνθηση τα τελευταία χρόνια, αφού κατέχει πλέον σχεδόν το 20% της ευρωπαϊκής αγοράς. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, η Fiat προσπάθησε να εφοδιάσει το νέο 500X με ότι καλύτερο διαθέτει στη φαρέτρα της, έτσι ώστε να αποδειχθεί ανταγωνιστικό στην δύσκολη κατηγορία.
 
Ουσιαστικά, το 500Χ μοιράζεται πολλά κοινά στοιχεία με το νέο Renegade, αν και η αισθητική του είναι σαφώς πιο θελκτική. Η σχεδίαση του αμαξώματος είναι ένα από τα σημαντικά ατού του SUV της Fiat, αφού διατηρεί πολλά κοινά σημεία με το 500, χωρίς να διαταράσσεται η γενικότερη φιλοσοφία που χαρακτηρίζει τη σειρά, όντας πιο όμορφο όταν το αντικρύσει κανείς από κοντά. Οι καμπύλες του αμαξώματος και οι πρησμένοι θόλοι εμπρός και πίσω, του χαρίζουν μία μυώδη εικόνα, την ώρα που οι διαστάσεις του γενικότερα δεν ξεφεύγουν από την κατηγορία των compact SUV. Παραδοσιακά όπως έχουμε συνηθίσει στα 500, υπάρχουν πινελιές από χρώμιο στο εμπρός μέρος, αλλά και στα πίσω φωτιστικά σώματα, διατηρώντας το DNA που χαρακτηρίζει τα μοντέλα της σειράς. Οι εκδόσεις του 500Χ είναι δύο, η Urban και η Cross. Η πρώτη είναι αυτή που προορίζεται για κίνηση στην πόλη, διαθέτωντας διαφορετικούς προφυλακτήρες, ενώ εφοδιάζεται με σύστημα μετάδοσης που μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Η έκδοση Cross, η οποία προσφέρεται και με τετρακίνηση, διαθέτει προφυλακτήρες με προστατευτικές ποδιές εμπρός και πίσω και μπάρες οροφής, διαθέτοντας έναν πιο off road χαρακτήρα.
 
Την εξέλιξη και αναβάθμιση της Fiat που μας ανέφεραν στην συνέντευξη Τύπου οι άνθρωποι της ιταλικής εταιρίας, την αντικρύσαμε από την πρώτη στιγμή στο εσωτερικό. Η αισθητική μπορεί να παραμένει αντίστοιχη με αυτή του 500, αλλά είναι αισθητά διαφοροποιημένη, με νέο πίνακα οργάνων, ανασχεδιασμένη κεντρική κονσόλα με οθόνη υγρών κρυστάλλων να δεσπόζει στο κέντρο, και χρήση μαλακών πλαστικών στο μεγαλύτερο μέρος της. Αναμφίβολα, δείχνει σαφώς πιο ποιοτικό και αναβαθμισμένο. Οι χώροι είναι ικανοποιητική, αν και όσοι ψηλοί θα έχουν ένα θέμα με το ύψος στις πίσω θέσεις, αφού το κεφάλι τους θα ακουμπάει στην οροφή.
 
Το 500Χ θα διατίθεται με έξι κινητήρες, 3 κιβώτια ταχυτήτων και τρεις διαφορετικούς τύπους μετάδοσης. Στη χώρα μας, θα υπάρχει η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα από τέσσερις εκ αυτών. Συγκεκριμένα, δύο βενζινοκινητήρες 1.400 κ.εκ. (Multiair 140 ίππων) και 1.600 κ.εκ. (ατμοσφαιρικός 110 ίππων) και δύο πετρελαιοκινητήρες 1.600 κ.εκ. (120 ίππων) και 2.000 κ.εκ. (150 ίππων). Όλοι θα είναι διαθέσιμοι σε εκδόσεις Urban και Cross, με σύστημα μετάδοσης που μεταφέρει την κίνηση στους δύο τροχούς, είτε με προσθήκη του Traction+, είτε όχι. Το σύστημα μετάδοσης που μεταφέρει την κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, θα διατίθεται στη χώρα μας αποκλειστικά με τον δίλιτρο πετρελαιοκινητήρα.
 
Στο δρόμο αυτό που σου προκαλεί εντύπωση από την πρώτη επαφή είναι η πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Η ανάρτηση λειτουργεί ιδανικά, αποσβαίνοντας τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και ουσιαστικά παρέχοντας άνετη μετακίνηση στους επιβαίνοντες. Παράλληλα, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι αρκετά υψηλά, προσφέροντας ασφάλεια στον οδηγό. Οι κλίσεις του αμαξώματος παρά την σχετικά αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τον χαρακτήρα της κατασκευής είναι μικρές, συνεισφέροντας στο συναίσθημα ασφάλειας. Το αμάξωμα και το πλαίσιο γενικότερα είναι πολύ στιβαρό, κάτι που αντιλαμβάνετε κανείς και στην κίνηση εκτός δρόμου. Το 500Χ περνάει με άνεση πάνω από πολύ κακά κομμάτια, ενώ η απόσταση από το έδαφος, αλλά και η γωνία προσέγγισης αποδεικνύονται ιδιαίτερα ικανοποιητικές. Και όλα αυτά, χωρίς να περνούν κραδασμοί στο εσωτερικό. Θετική εντύπωση μας έκανε ο 1.400άρης υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 140 ίππων, ο οποίος διακρίνεται για τη ροπή του στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, ενώ στον δίλιτρο πετρελαιοκινητήρα των 140 ίππων αποδεικνύεται μικρό το διαθέσιμο εύρος των ωφέλιμων τιμών της ροπής.

Οι παραγγελίες για το νέο 500Χ έχουν ήδη ξεκινήσει και στη χώρα μας τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένεται να παραδοθούν στους κατόχους τους το Μάρτιο του 2015. Η τιμή εκκίνησης της γκάμας του, και συγκεκριμένα της βασικής έκδοσης με τον κινητήρα των 1.600 κ.εκ. των 110 ίππων, είναι τα 17.070 με απόσυρση

http://www.4troxoi.gr/default.php?pname=Article&cat_id=12&art_id=16906

Τιμούν το Πολυτεχνείο


Εκατοντάδες πολίτες προσέρχονται από νωρίς το πρωί στο Πολυτεχνείο για να τιμήσουν τους νεκρούς της εξέγερσης του 1973. Πολλά είναι τα μικρά παιδιά που με τους γονείς ή τους παππούδες τους έρχονται να αφήσουν ένα γαρύφαλλο.
Η πόρτα του Πολυτεχνείου είναι καλυμμένη με κόκκινα γαρύφαλλα. Πάνω της υπάρχουν ζωγραφιές μικρών παιδιών με μηνύματα για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου.
Ο Παναγιώτης που είναι μαθητής της Γ' Δημοτικού ήρθε με τον μπαμπά του. «Ήρθα να δω την πόρτα που γκρέμισε το τανκς και να αφήσω ένα λουλούδι για τα παιδιά που τότε αγωνίστηκαν για την ελευθερία» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και ο μπαμπάς του προσθέτει: «τον έφερα να δει από κοντά τι συνέβη στο Πολυτεχνείο. Στο σχολείο κάνουν απλώς μία γιορτή, τίποτα περισσότερο».
Η Σάρα είναι από την Τανζανία και πηγαίνει στην Δ' Δημοτικού. «Μ’ έφερε ο μπαμπάς μου για να τιμήσουμε τα παιδιά που αγωνίστηκαν για την ελευθερία μέσα από το Πολυτεχνείο» είπε. Ο Παναγιώτης πηγαίνει μόλις στην πρώτη τάξη του δημοτικού και βρέθηκε στο Πολυτεχνείο μαζί με τη γιαγιά του, η οποία δήλωσε: «Την εβδομάδα των γεγονότων του Πολυτεχνείου ο μπαμπάς του μικρού ήταν νεογέννητος κι εγώ αντί να είμαι μαζί του ήμουν έξω στους δρόμους. Μέσα στο Πολυτεχνείο βρίσκονταν τα αδέλφια μου και τα ξαδέλφια μου».
Ο Νίκος μαθητής στη Β' Γυμνασίου λέει: «Με συγκινεί πολύ αυτή η επέτειος. Ήρθα να τιμήσω τα παιδιά που σκοτώθηκαν εδώ για να ζούμε εμείς σήμερα ελεύθεροι».
Στον χώρο του Πολυτεχνείου φτάνουν συνεχώς σχολεία, φορείς, κόμματα και εκπρόσωποι εργαζομένων για να καταθέσουν στεφάνια ή ένα λουλούδι προς τιμής όλων εκείνων που αγωνίστηκαν για την ελευθερία.
Η παρουσία της αστυνομίας είναι διακριτική στον χώρο του Πολυτεχνείου, αλλά και στη γύρω περιοχή, ενώ η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται κανονικά στην οδό Πατησίων και στους γύρω δρόμους.
Οι πύλες του Πολυτεχνείου θα κλείσουν στη μία το μεσημέρι και η πορεία προς το Σύνταγμα και την αμερικανική πρεσβεία θα ξεκινήσει στις 3 το απόγευμα. Κλειστός, από τις 12 το μεσημέρι, είναι ο σταθμός του Πανεπιστημίου, στα Προπύλαια, ενώ από τις 2 μμ θα κλείσουν και οι σταθμοί Σύνταγμα, Ευαγγελισμός, Μέγαρο Μουσικής και Αμπελόκηποι. Κλειστοί θα είναι και πολλοί δρόμοι στο κέντρο της Αθήνας για τη διευκόλυνση διέλευσης της πορείας, ενώ αλλαγές θα γίνουν και στα δρομολόγια των λεωφορείων και των τρόλεϊ.