Σάββατο, 25 Οκτωβρίου 2014

Diesel: ΝΑΙ ή ΟΧΙ?

Η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το 2012 έφερε ακριβώς το αποτέλεσμα που περιμέναμε. Όχι μόνο δεν τόνωσε την αγορά αυτοκινήτου, αλλά δεν κατάφερε καν να συγκρατήσει την κατρακύλα της. Δεν ήταν με άλλα λόγια το μέτρο που περίμεναν κάποιοι “ευφυείς” ότι θα έκανε τον Έλληνα να ξεχυθεί στις εκθέσεις για να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο. Του άνοιξε ωστόσο την παλέτα επιλογών, δίνοντάς του μάλιστα υποσχέσεις για μείωση στο κόστος χρήσης, κυρίως επειδή με το diesel λιγοστεύουν οι επισκέψεις στο πρατήριο καυσίμων. Συμφέρει όμως τελικά η επιλογή πετρελαιοκίνητου αντί βενζινοκίνητου αυτοκινήτου; ΝΑΙ ή ΟΧΙ;

 Diesel: τα 5 ΝΑΙ 
Ροπή περίσσεμα
Παλιότερα, η υπεροχή των βενζινοκίνητων σε επιδόσεις ήταν ξεκάθαρη. Σήμερα όμως με τα turbo και την green τεχνολογία στους κινητήρες που έχει κάνει άλματα, όχι μόνο έχει κλείσει η ψαλίδα αλλά σε πολλές περιπτώσεις έχουν αντιστραφεί οι ρόλοι: το πετρελαιοκίνητο δηλαδή είναι πιο γρήγορο. Η μεγάλη διαφορά έγκειται στον τρόπο οδήγησης. Οι diesel διακρίνονται για την πλούσια ροπή τους, την οποία αποδίδουν στις μεσαίες στροφές, οπότε είναι άσκοπο να τους πιέζεις ψηλά στον κόφτη. Αρκεί να εκμεταλλεύεσαι το “φούσκωμα” της ροπής που συνήθως έρχεται στις 2.000-3.000 rpm για να κινηθείς σβέλτα, κάνοντας ταυτόχρονα οικονομία.

Φθηνότερο φουλάρισμα
Η διαφορά στην τιμή ανά λίτρο καυσίμου, συγκριτικά με τη βενζίνη, μπορεί να έχει μικρύνει τα τελευταία χρόνια αλλά συνεχίζει να υφίσταται και να είναι αξιοσημείωτη. Με άλλα λόγια, σε κάθε επίσκεψη που κάνεις στο πρατήριο καυσίμων σημαίνει πως το χέρι δεν χρειάζεται να μπει το ίδιο βαθειά στην τσέπη για να φουλάρεις το ρεζερβουάρ. Και, μη γελιέσαι. Αρκεί ένας απλός πολλαπλασιασμός των λίτρων καυσίμων που βάζεις σε ετήσια βάση στο αυτοκίνητό σου επί τη διαφορά της τιμής βενζίνης-diesel για να δεις ότι το κέρδος είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ ότι φαντάζεσαι.

Λιγότερες επισκέψεις στο πρατήριο
Ένα από τα μεγαλύτερα ατού των diesel είναι η αισθητά χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι με ένα φουλάρισμα του ρεζερβουάρ μπορείς να κάνεις περισσότερα χιλιόμετρα, συγκριτικά με ένα αντίστοιχο βενζινοκινητήρα, οπότε απολαμβάνεις μεγαλύτερη αυτονομία και – φυσικά – χαμηλότερα έξοδα.

Βγάζουν γλώσσα στην εφορία
Ο λόγος για τα τέλη κυκλοφορίας. Εδώ τα diesel παίζουν σε δικό τους τερέν, αφού εκπέμπουν αισθητά λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τα βενζινοκίνητα. Και το τελευταίο είναι αυτό βάσει του οποίου υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας. Έτσι, ο κανόνας θέλει τα diesel να έχουν φτηνότερα ή ακόμη και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, λόγω χαμηλότερων εκπομπών CO2.

Service: αραιά και που
Κατά κανόνα, τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα έχουν μεγάλα διαστήματα μεταξύ των service, είτε σε km είτε σε χρόνο. Πάρε παράδειγμα το νέο Ford Kuga 2.0 TDCi, που έχει service κάθε 50.000 km ή κάθε 2 χρόνια και ενδιάμεση συντήρηση (λάδια κλπ) κάθε 25.000 km ή κάθε χρόνο. Άσε που συνήθως οι diesel κινητήρες έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τους βενζινοκινητήρες.


 Diesel: τα 5 ΟΧΙ 
Τιμή που “τσούζει”
Κατά κανόνα, τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα είναι αισθητά ακριβότερα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα, με τη διαφορά τιμής να ξεκινά συνήθως από τα 2.000 ευρώ και να αυξάνει όσο ανεβαίνουμε κατηγορία. Βέβαια, δεν είναι πάντα άμεσα συγκρίσιμες οι εκδόσεις κινητήρων, ωστόσο δεν παύει η τιμή αγοράς να είναι το σημαντικότερο μειονέκτημα των diesel έναντι των βενζινοκίνητων.

Φοβού τη νοθεία
Εδώ έχουμε να κάνουμε με το άλυτο ελληνικό πρόβλημα της νοθείας καυσίμων, που αφορά κυρίως το πετρέλαιο. Δεν είναι τυχαίο που τα προηγούμενα χρόνια πολλά diesel (ΤΑΧΙ) έπασχαν από “οξεία τρομπίτιδα” (βλέπε βλάβη στην τρόμπα πετρελαίου), ή ακόμη χειρότερα από ραγισμένα καπάκια μοτέρ! Πρόβλημα που λύνεται αν επιλέξεις να φουλάρεις σε συγκεκριμένα-δοκιμασμένα πρατήρια.

Πειραματόζωο;
Ως γνωστόν, τα πετρελαιοκίνητα είναι νέα “μόδα” στην ελληνική αγορά, που σημαίνει ότι πολλά συνεργεία - εξουσιοδοτημένα ή όχι - δεν έχουν ακόμη μεγάλη εξειδίκευση στη συντήρηση κινητήρων πετρελαίου. Κάτι που απλούστατα οφείλεται στο ότι μέχρι σήμερα πολλές εταιρείες δεν είχαν σημαντικό μερίδιο αγοράς diesel, άρα και μεγάλο στόλο diesel αυτοκινήτων σε κυκλοφορία. Άσε που αρκετές αντιπροσωπείες μέχρι το 2012 δεν εισήγαγαν καθόλου πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Ο κανόνας σίγουρα δεν θέλει όλους τους μηχανικούς να εκπαιδεύονται στου Κασσίδη το κεφάλι, αλλά πρόσεξε μήπως γίνεις εσύ η εξαίρεση, δηλαδή ο Κασσίδης…

Κι αν σου τύχει;
Για βλάβη λέμε. Γιατί ένα diesel έχει συνήθως περισσότερα εξαρτήματα που μπορεί να χαλάσουν ή να φθαρούν. Πάρε παράδειγμα το turbo που υπάρχει σε κάθε πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Εδώ παίζει σημαντικότατο ρόλο και η ποιότητα των καυσίμων που λέγαμε παραπάνω: αν χρησιμοποιείς - ακόμη και εν αγνοία σου - νοθευμένο ή κακής ποιότητας diesel, θα έχεις "ακριβές" επιπτώσεις στην αντλία πετρελαίου, ή και αλλού. Πάντως, όσο αφορά το κόστος του service, πλέον δεν είναι αισθητά ακριβότερο συγκριτικά με τους βενζινοκινητήρες.

Σαν ταξί
Αν και οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι σχεδόν όλοι οι diesel τελευταίας εσοδείας είναι πολύ ήσυχοι, οι περισσότεροι που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην πιάτσα έχουν το χαρακτηριστικό κροτάλισμα στη λειτουργία τους. Ακούγονται δηλαδή περισσότερο από έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα. Αλλά είπαμε, αυτό είναι κάτι που οι σύγχρονοι diesel έχουν λύσει.

ΤΕΛΙΚΑ
Ισοπαλία λοιπόν; Όχι ακριβώς. Βλέπεις, σημαντικός παράγοντας είναι ο χρόνος κτήσης και η χρήση του αυτοκινήτου. Αν αγοράσεις σήμερα diesel και το πουλήσεις σε 2 χρόνια, το πιο πιθανό είναι να έχεις χάσει αρκετά χρήματα. Και αυτό επειδή η απόσβεση της διαφοράς στην τιμή αγοράς ενός πετρελαιοκίνητου από ένα αντίστοιχου κυβισμού/ απόδοσης βενζινοκίνητο, έρχεται συνήθως μετά από 5 χρόνια για κάποιον που διανύει ετησίως κατά μέσο όρο 15.000 km. Συνήθως δηλαδή συμφέρει η επιλογή του diesel όταν κάνεις πολλά χιλιόμετρα, είτε λόγω μεγάλων αποστάσεων εργασίας - οικείας (συνήθως στην επαρχία), είτε λόγω επαγγελματικής χρήσης (συχνά ταξίδια). Από την άλλη, υπάρχουν μοντέλα που διατίθενται με αδύναμους βενζινοκινητήρες και ισχυρότερους diesel, ή με ασύμφορους βενζινοκινητήρες μεγάλου κυβισμού και μικρότερους diesel. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ζυγαριά γέρνει ξεκάθαρα υπέρ του diesel, είτε λόγω διαφοράς δυναμικότητας, είτε λόγω χαμηλότερου κυβισμού, τεκμηρίου και κατανάλωσης.

http://www.gocar.gr/news/feed/10115,Diesel_NAI_h_OXI.html

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου