Δευτέρα, 27 Οκτωβρίου 2014

Πώς ο Πειραιάς μπορεί να... μετατρέψει την Ελλάδα σε Σιγκαπούρη της Μεσογείου






Εξέχουσα θέση ανάμεσα στα κομβικά σημεία του παγκόσμιου εμπορίου και της οικονομίας μπορεί να διεκδικήσει η Ελλάδα και ειδικότερα ο Πειραιάς, καθώς οι εμπορικές συναλλαγές περνούν σε μια νέα εποχή. Η παγκόσμια αλυσίδα προστιθέμενης αξίας που εισάγει η παγκοσμιοποίηση μπορεί να φέρει στη χώρα μεγάλο μέρος της μεταποίησης και συναρμολόγησης προϊόντων από την Ασία που προορίζονται για τις ευρωπαϊκές αγορές. Ομως για να γίνει αυτό και να μπορέσει η ελληνική οικονομία να καρπωθεί όλο το δυνητικό όφελος, χρειάζονται πολύ περισσότερα από υποδομές.

Αυτό εξηγεί, μιλώντας στην «Κ», ο διακεκριμένος Γάλλος οικονομολόγος Πασκάλ Λαμί, εκτελεστικός διευθυντής του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου από το 2005 έως το 2013 και επίτροπος Εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης από το 1985 έως το 1994. Επισημαίνει δε, πως η Ελλάδα θα πρέπει να βρει λύσεις μέσα σε μια μεταλλασσόμενη Ευρώπη, όπου η ισορροπία ισχύος μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας έχει διαταραχθεί και η έμφαση είναι στην οικονομική απόδοση και όχι στη συνεργασία και την ασφάλεια.

Στην Αθήνα

Φανατικός ευρωπαϊστής, προερχόμενος από την κεντροαριστερά, ο Πασκάλ Λαμί, που βρέθηκε στην Αθήνα στο πλαίσιο συνεδρίου για τη ναυτιλία που διοργάνωσε το Ιδρυμα «Μαρία Τσάκος - Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Ερευνας και Παράδοσης», μίλησε στην «Κ».

– Πόσο δυναμικά μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται το διεθνές εμπόριο;

– Το διεθνές εμπόριο ασφαλώς και θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, αλλά σε όγκους και όχι απαραίτητα σε αξία καθώς ο ανταγωνισμός πιέζει τις τιμές. Σε αυτό το περιβάλλον όμως έχει μεγαλύτερη σημασία για μια οικονομία να τοποθετηθεί σε κομβικό σημείο της διεθνούς αλυσίδας προστιθέμενης αξίας (global value chain) παρά να εστιαστεί σε παραδοσιακές παραγωγικές δραστηριότητες. Τα περισσότερα προϊόντα χρησιμοποιούν πλέον εξαρτήματα που παράγονται σε διαφορετικές χώρες, συναρμολογούνται σε άλλες και ανήκουν σε εταιρείες που εδρεύουν σε τρίτες οικονομίες. Τα προϊόντα της Apple ή της Nokia αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα, με τις εταιρείες να εδρεύουν στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, τα εξαρτήματα να κατασκευάζονται ανά τον πλανήτη, τη συναρμολόγηση να γίνεται στην Ασία και τις πωλήσεις παγκοσμίως. Η πρόκληση για μια οικονομία και για μια επιχείρηση είναι να τοποθετηθεί στρατηγικά και ανταγωνιστικά σε αυτό το νέο περιβάλλον της διασυνδεσιμότητας.

– Μπορεί η ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά να βοηθήσει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και να την εντάξει στο διεθνές πλαίσιο που περιγράφετε;

– Ασφαλώς και μπορεί. Και η δυναμική που ήδη έχει αποκτήσει δημιουργεί βάσιμες προσδοκίες. Πριν από λίγα χρόνια ήταν ένας απαξιωμένος τερματικός σταθμός και τώρα έχει γίνει ένα από τα μεγαλύτερα διαμετακομιστικά κέντρα της Μεσογείου. Ομως για την από εδώ και πέρα ανάπτυξή του και την εξαντλητική εκμετάλλευση των προοπτικών του χρειάζονται πολύ περισσότερα από υποδομές. Πρέπει να εδραιώσει τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα στις διαμεταφορές. Να παράσχει ελκυστικά τιμολογημένες υπηρεσίες, ταχύτητα κινήσεων, αυτοματισμούς, ευκολία και διαφάνεια συναλλαγών. Στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον δεν υπάρχουν περιθώρια για γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, διαφθορά και αστάθεια θεσμικού πλαισίου.

Παγκόσμιο εμπόριο

 Εάν όλα αυτά διασφαλιστούν, ποια εκτιμάτε ότι είναι η προοπτική του Πειραιά;

– Η Ελλάδα μπορεί να αναπτύξει τη θέση που της προσφέρει στο παγκόσμιο εμπόριο ο Πειραιάς, αλλά και τα άλλα λιμάνια της κατά τα πρότυπα της Σιγκαπούρης. Ασφαλώς και η θέση της χώρας και οι δρόμοι του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου την προικοδοτούν με σημαντικά πλεονεκτήματα. Η Ελλάδα διαθέτει έτσι δυνητικά τις προοπτικές να αναπτυχθεί κατά τα πρότυπα της Σιγκαπούρης. Αλλά αυτό προϋποθέτει πως το θεσμικό πλαίσιο όχι μόνο για το θαλάσσιο εμπόριο αλλά και για την εγκατάσταση εδώ γραμμών συναρμολόγησης και μεταποίησης θα είναι αναγνωστικό. Δεν αρκεί η γεωγραφική θέση. Χρειάζεται δουλειά και συνεχής προσπάθεια. Ομως τα βήματα που έχουν ήδη γίνει δείχνουν ότι είναι επιτεύξιμοι φιλόδοξοι στόχοι. Και όπου οι παραπάνω προϋποθέσεις εξασφαλίστηκαν, είτε στην Ασία είτε στην Κεντρική Αμερική είτε αλλού, τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά για τις οικονομίες.

– Μπορεί το μοντέλο αυτό να εφαρμοστεί σε μια χώρα της Eυρωζώνης με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα;

– Οι οικονομίες κλίμακας θα συνεχίσουν να αποτελούν τον νόμο των γεωοικονομικών εξελίξεων. Η λογική της οικονομικής επιστήμης κατά πάσα βεβαιότητα θα υπερνικήσει τα πάθη της πολιτικής. Ομως η έκβαση κάθε προσπάθειας παραμένει στα χέρια των ανθρώπων.
Πηγή

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου