Κυριακή, 11 Μαρτίου 2012

«ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ»

Γράφει ο Θοδωρής Γκαλμπένης.

Στην καρδιά του ευρωπαϊκού νομικού συστήματος βρίσκεται ένα σύνολο βασικών ελευθεριών και κανόνων που δεν είναι διαπραγματεύσιμοι. Τα θεμελιώδη δικαιώματα βασίζονται σε κοινές αξίες και σεβασμό για τη διαφορετικότητα. Επισφραγίζουν την αξιοπρέπεια και την αξία όλων των ατόμων. Βασίζονται στην αρχή της ισότητας κι ανεξάρτητα από τυχόν γνωρίσματα που μπορεί να μας διαχωρίζουν, έχουμε όλοι τα ίδια θεμελιώδη δικαιώματα.
Τα δικαιώματα του κάθε ανθρώπου στην Ευρωπαϊκή Ένωση καταγράφονται σε κάποια σημαντικά έγγραφα, όπως στις ιδρυτικές συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα εθνικά συντάγματα ή στις συνταγματικές παραδόσεις. Σήμερα θα ασχοληθούμε με τα δικαιώματα που έχουμε ως επιβάτες στα αεροπλάνα (αεροπορικές μετακινήσεις κι ως επιβάτες σε πλοία (ακτοπλοϊκές μετακινήσεις). Είμαι σίγουρος ότι πολλά απ’ όσα θα διαβάσετε δεν τα γνωρίζετε κι ίσως, μάλιστα, σκεφτείτε: «Μακάρι τότε να τα ήξερα για να σώσω το τομάρι μου!». Επειδή αυτά τα δικαιώματα αναγνωρίστηκαν σε διαφορετική χρονική στιγμή, με διαφορετικούς τρόπους και σε διαφορετικές μορφές, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να ξεκαθαρίσει τα πράγματα και να συμπεριλάβει όλα τα δικαιώματα σε ένα ενιαίο έγγραφο, το «Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης», μέρος του οποίου πρόκειται σήμερα να σας γνωστοποιήσω. Τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα κράτη-μελή πρέπει να συμμορφώνονται με τα δικαιώματα που ορίζονται στο Χάρτη.

Για να δούμε, λοιπόν, τώρα τι λέει ο Χάρτης για τα δικαιώματά μας ως επιβαίνοντες σε αεροπλάνα.
Όταν ταξιδεύεις με αεροπλάνα και η εταιρεία α) σου αρνηθεί την επιβίβαση ή β) ακυρωθεί η πτήση σου ή γ) ματαιωθεί, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να σου καταβάλλει αποζημίωση: 250 ευρώ για πτήσεις έως και 1500 χλμ., 400 ευρώ για πτήσεις άνω των 1500 χλμ. εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για όλες τις πτήσεις μεταξύ 1500 3500 χλμ. και 600 ευρώ για όλες τις άλλες πτήσεις. Επίσης, δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά, δωρεάν διαμονή σε περίπτωση που είναι αναγκαία η διανυκτέρευση και δωρεάν μεταφορά στον τόπο διαμονής σου. Όλα αυτά ισχύουν εφόσον η εταιρεία ανήκει σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η πτήση γίνεται από αερολιμένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή προς αερολιμένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τρίτη χώρα. Μπορείς πάντα να επιλέξεις ανάμεσα α) στην αποζημίωση από την εταιρεία, β) στην επιστροφή της τιμής του εισιτηρίου και γ) της εναλλακτικής πτήσης. Η εταιρεία ΔΕΝ ΟΦΕΙΛΕΙ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ όταν: α) σε έχει ειδοποιήσει τουλάχιστον 2 βδομάδες πριν για τη ματαίωση της πτήσης, β) είσαι ενήμερος 1-2 βδομάδες πριν και σου έχει δοθεί η δυνατότητα εναλλακτικής μεταφοράς με διαφορά μικρότερη των 2 ωρών από την προγραμματισμένη αναχώρησή σου και γ) όταν έχεις ενημερωθεί σε διάστημα μικρότερο της 1 βδομάδας και η εναλλακτική πτήση που επιλέγεις φτάνει στον τελικό προορισμό σου το πολύ 2 ώρες αργότερα από την προγραμματισμένη ώρα άφιξης. Στην καθυστέρηση της πτήσης η εταιρεία οφείλει να σου παρέχει δωρεάν γεύματα (και διαμονή ή μεταφορά στον τόπο διαμονής αν είναι αναγκαίο) όταν η πτήση καθυστέρει 2 ώρες και πάνω για πτήσεις μέχρι 1500 χλμ., 3 ώρες και πάνω για πτήσεις άνω των 1500 χλμ. και από 1500-3500 χλμ. για άλλους προορισμούς, 4 ώρες και πάνω για όλες τις άλλες πτήσεις. Τέλος, αποζημίωση δικαιούσαι σε περίπτωση α) φθοράς, β) καταστροφής ή απώλειας αποσκευής, γ) σε περίπτωση που οι αποσκευές σου δε φτάσουν εγκαίρως στον τόπο προορισμού και δ) σε περίπτωση τραυματισμού ή θανάτου.

Και περνούμε στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις
.
Σε περίπτωση που η ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν εκπληρώσει την υπηρεσία που έχει συμφωνηθεί, δικαιούσαι αποζημίωση που ορίζεται ως εξής: α) επιστροφή της άξιας του εισιτηρίου σου και αποζημίωση 100% της αξίας του καθαρού ναύλου και β) σε περίπτωση αντικατάστασης με καμπίνα κατώτερης θέσης, δικαιούσαι τη διαφορά του καθαρού ναύλου προσαυξημένη κατά 100% (πράγμα που δεν ισχύει στην αντικατάσταση με καμπίνα ανώτερης θέσης). Επίσης, έχεις δικαίωμα υπαναχώρησης και εφόσον ειδοποιήσεις εγκαίρως, δικαιούσαι επιστροφή του ναύλου ως εξής: α) 50% του ναύλου αν υπαναχωρήσεις 12 ώρες πριν τον απόπλου, β) 75% τουλάχιστον του ναύλου αν υπαναχωρήσεις έως και 1 βδομάδα πριν τον απόπλου και γ) ολόκληρο τον ναύλο αν υπαναχωρήσεις έως και 14 μέρες πριν ή για λογούς ανωτέρας βίας. Επιπλέον, δικαιούσαι τροποποίηση του εισιτηρίου, εφόσον υπάρχουν θέσεις, έως και 24 ώρες πριν τον προγραμματισμένο απόπλου, χωρίς την επιστροφή της διαφοράς του ναύλου σε περίπτωση μικρότερης αξίας του νέου εισιτηρίου. Σε περίπτωση καθυστέρησης του απόπλου με υπαιτιότητα της εταιρείας, έχεις το δικαίωμα: α) να υπαναχωρήσεις και να σου επιστραφεί ολόκληρος ο ναύλος επιβάτη και οχήματος, β) να διαμείνεις επί του πλοίου καθ’ όλη τη διάρκεια της καθυστέρησης και να μεταφερθείς στον προορισμό σου με το πρώτο διαθέσιμο πλοίο με έξοδα της εταιρείας, γ) να σου προσφέρει η εταιρεία φαγητό, σε περίπτωση καθυστέρησης άνω των 4 ωρών και διαμονή αν ο απόπλους αναμένεται για την επόμενη μέρα ή ξεπερνά τις 6 ώρες, δ) να αποζημιωθείς χρηματικά, σε ύψος 25% ή 50% (επί του καθαρού ναύλου) σε περίπτωση μεταβίβασής σου στον τελικό προορισμό με καθυστέρηση μεγαλύτερη των 3 ή 6 ωρών αντίστοιχα και ε) τέλος, να λάβεις αποζημίωση διπλασία του ναύλου σε περίπτωση που δεν μεταφερθείς στον προορισμό σου με εναλλακτικό τρόπο, εντός προθεσμίας που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 24 ώρες από τον προγραμματισμένο απόπλου.

(Το άρθρο έχει ειρωνικό χαρακτήρα για όσους δεν το κατάλαβαν: αφού δεν αναγνωρίζονται τα δικαιώματά μας ως προς τη νόμιμη ενεργή συμμετοχή μας στα κοινά, αφού επί σκοπού μας φιμώνουν και δεν αφήνουν τη φωνή μας να ακουστεί, τουλάχιστον ας είμαστε γνώστες άλλων βασικών δικαιωμάτων μας).

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου